Vijfde

Daar sta ik dan. Met dat witte ding in mijn handen. Ik moet het toch even zeker weten, dat het echt niet waar is… Want eerlijk gezegd is het al zó lang geleden, dat ik me niet meer goed kan herinneren hoe het ook alweer was. En dat had ik bij de andere kinderen nooit! Ik denk niet dat het zo is hoor, ’t is puur ter controle. Maar toch, stel je voor. Dat niets onmogelijk is hebben we de afgelopen zeven jaar wel geleerd.

Toch ging ik zenuwachtig naar de etos om zo’n ding te halen. Misschien zou een bekende me toevallig zien. Ik heb er zelfs over gedacht om het via internet te bestellen, maar dat vond ik ook zo overdreven. Dus als iemand me zag, dan had ik pech gehad. Of zoiets. Maar belangrijker nog: het kon ook anders uitpakken dan verwacht. Met een plus in plaats van een min. Zou zomaar kunnen natuurlijk, dus het blijft spannend. Ook al is het eigenlijk alleen maar om mezelf gerust te stellen. Want ik weet best dat het niet zo is.

En dan ga je toch denken. Wat als? Misschien ook wel verlangen. Zou het niet bijzonder zijn? En dan is daar tegelijkertijd die paniek. Oh help, hoe gaan we dit regelen? Het neemt me volledig in beslag, zo erg dat ik bijna mijn pincode vergeet. En al helemaal niet zie wat er om me heen gebeurt. Dus als er al een bekende is langsgelopen, dan heeft diegene wijselijk zijn mond gehouden. En gaat nu af zitten wachten of wij over een paar weken met nieuws komen. Haha! Ja, nu kan ik er om lachen, maar toen niet echt.

Thuis ga ik in gedachten nog een keer de mogelijke gevolgen na. Niet dat die test beslist welke toekomst je hebt als gezin, maar hij gunt je wel een blik natuurlijk. Dat brengt me aan het twijfelen. Zou ik het doen, of toch maar niet? Enerzijds bang voor de mogelijke chaos die hierdoor ontstaat, anderzijds ook wel bang voor een teleurstelling. Want zo dubbel is het wel. Ik maak een denkbeeldige lijst met voor- en nadelen. De voordelen blijken vooral hormonaal bepaald… want ik houd toch zo ontzettend van baby’s. Geweldig die kleine handjes en voetjes en dat getut. Ahhhh zo lief… Zie je, daar ga ik weer. Zucht. Wanneer je ergens van houdt blijft het lijstje met voordelen altijd langer dan de andere kant. De nadelen zijn vooral praktisch. Ik heb geen zin om weer zo’n vreselijke tandemwagen aan te schaffen. En het andere is mijn lijf. Één keer bekkeninstabiliteit is echt genoeg voor mij! Vijf zwangerschappen zijn geen scheepsrecht, maar geven me wel voorgoed zeebenen vrees ik. Er staan meer van die kleine dingen op. Allemaal op te lossen, maar niet handig.

Enfin, tijd om te testen. Ik heb expres een hele sloot water gedronken zodat zelfs de zenuwen geen ondoordringbare dam kunnen bouwen. Wachten, wachten en nog eens wachten. Het hoeft maar een minuutje hoor, maar ik sta die hele zestig seconden naar het ding te staren in plaats van hem even weg te leggen. Ik kijk naar hoe het eerste streepje langzaam verschijnt. Zou er ook een tweede komen? Seconden tikken voorbij en naarmate ik langer kijk, beweegt die test als vanzelf korter naar mijn gezicht. Tot ik er bijna bovenop zit. Er komt geen tweede streep. Wat ik dacht klopte dus. Het ding stelt me gerust. Maar ook wel een beetje teleur, eerlijk gezegd.

Ik trek er mijn conclusies uit dat de opluchting overheerste. Dat ons nestje compleet is. Tenminste, voor zover ik mij dat kan voorstellen. Nu, een jaar later, heb ik eindelijk de moed om onze babyspullen op te ruimen. Dat gaat met een lach, want al die kleine kleertjes halen herinneringen op. Maar ook met een traan. Oké, heel veel tranen. Ik geef het toe. Het is ook moeilijk om zo’n periode af te sluiten en alle spulletjes op te ruimen. Misschien wel voor altijd…

3 thoughts on “Vijfde

Geef een reactie

