Taal

‘Broem broem’
kun je wel zeggen,
maar auto niet.
Of ‘waf waf’
als je je knuffelhondje
aan de lijn
achter je aan sleept
over de steentjes
‘Mauw mauw’
kun je wel zeggen,
maar poesje niet.
Of ‘kak kak’
als je ook maar iets
met veren ziet.
‘Op’
kun je wel zeggen,
maar eten of drinken niet
en je kunt heel hard slaan
als je mamamelk wilt.
Je kunt ook
heel goed wijzen
naar wat je graag hebt,
of iets uitleggen
met je handen.
Gebarentaal voor peuters.
En hard gillen,
als je je zin niet krijgt.
Dat kun je ook
heel goed.
Er is niemand,
die niet begrijpt
wat jij zoal wilt
of bedoelt.
Maar praten,
nee, dat kun je niet.
En dat hoeft ook
nog niet.

5 thoughts on “Taal

  1. Elke dag een nieuw woordje op het repertoire; aan wat onregelmatige
    werkwoorden sleutelen zal ik maar zeggen. Zo babbelt hij je binnenkort de oren van je kop.

    • Bedankt voor de tip! Er wordt heel wat afgekletst hier in huis en Sofie’s passieve taalkennis is vrij groot. Ze begrijpt veel, alleen lijkt ze zelf nog niet echt de behoefte te hebben actief mee te doen. Ik denk ook dat dit samenhangt met het feit dat ze een grote broer en zus heeft en daardoor meer bezig is met dingen als spelletjes, oefenen met rennen, springen, dingen bouwen… noem maar op.

  2. Ah, het is een meisje. Net weer ernaast. Ik was al stevig aan het twijfelen en deed uiteindelijk een gok. Als Sofie een roze twinset had gedragen had ik het natuurlijk meteen gezien 🙂 Spelen en rennen gaat uiteraard voor alle andere dingen. Zoals een kwikstaartje voorzichtig tegen het raam opvliegt om zichzelf te zien, te ontdekken. Daarna heeft hij nog alle tijd voor omgang met andere. Het zijn leuke stukjes die je schrijft.

    • Dankjewel voor je compliment 🙂
      Het contrast tussen onze oudste en jongste dochter is erg leuk om te zien. Sara had op die leeftijd al een uitgebreide vocabulaire en maakte zelfs korte zinnetjes, dat was voor haar belangrijk als eerste kind tussen al die volwassenen.

  3. Ik volg je blog al een knap poosje. Ik lees eigenlijk op alles mijn ogen stuk en mijn geest rijk, maar ik kijk eigenlijk nooit wie wie is. Dat maakt het voor mij meer verrassender, veelzeggender ook, als ik die dingen weglaat. Ja, om jouw snoet kan ik niet heen, want dat plaatje staat te zien bij elke reactie die je schrijft. Het is gewoon heel verfrissend om een kijkje in kindergeesten te nemen. Dat kun jij uitstekend in woord brengen. Nou, tot je volgende stukje maar weer.

Geef een reactie

